pronto.ee

Tomorrow will be cancelled due to lack of interest

Pädevusskaala viis astet

Kuna valdkond millega ma tegelen (e-kaubandus) on hetkel jõudsas kasvutrendis, tuleb mul iga paari kuu tagant tegeleda uute inimete värbamisega ja olemasolevate taseme hindamisega. Selle vajalike mõõdikuid välja töödates avastasin ma, et samad reeglid kehtivad ka muude valdkondades. Vaadake, kas tuleb tuttav ette?

1. Ma ei saa millestki aru.
Inimese oskused valdkonnas on minimaalsed. Ta teab küll põhilisi termineid, kuid ei oska isegi õigeid küsimusi küsida (see on üks põhilistest indikaatoritest). Kui inimesel on üldine erialane pädevus olemas ning jutt käib spetsiifilisest oskusteabest (näiteks Magento arendus või Oracle DBA), siis tähendab see, et valitud inimest vajab regulaarset käe hoidmist. Kas olete selleks valmis?

2. Ma saan kõigest aru.
Tegemist on inimesega, kes on eelmisest tasemest läbi murdnud ning tunneb ennast (põhjendamatult) enesekindlalt, samas aimates alateadlikult puude tagant paistma hakkavat metsa. Nüüd sõltub kõik inimese loomuomadusest: madala enesehinnanguga inimene tunneb ennast sellest metsast ohustatuna ning ei soovigi edasi liikuda. See ei ole iseenesest paha kui tegemist on madala otsa administraatoriga, kuid spetsialisti puhul on selline suhtumine tupiktänav. See tähendab, et inimene mitte ainult ei soovi edasi areneda, vaid kui teda selleks sunnitakse, siis tekib tal tunne, et teda kiusatakse. Inimene teab õigeid termineid, kuid ta väldib kas tahtlikult või või tahtmatult küsimusi, mis viitavad järgmisele tasemele. Hea spetsialist viibib sellel tasemel väga lühikest aega.

3. Ma ei saa (jälle) millestki aru.
See tase on põhimõtteliselt esimene päris eksperdi tase. Erinevalt esimesest kahest tasemest inimene oskab ja tahab küsida õigeid küsimusi ning ta suudab lahendada iseseisvalt suure hulga ülesandeid; tihtipeale suurema kui ta ise arvatagi oskab. Teadmatus on tingitud sellest, et ta lõpuks ometi on hakanud mõistma valdkonna olemust ning seda kui palju tal veel õppida on. Kuid kuna ta küsib õigeid küsimusi on areng järgmisele tasemele vaid aja küsimus.

4. Ma saan hakkama.
Laias laastus inimene valdab teemat ning isegi kui ta võib-olla ei oskagi kohe küsimusele vastata, et ole probleemist läbi närimine tema jaoks ületamatu ülesanne. Ta teab seda ja käitub enesekindlalt ning tänu sellele sarnaneb ta mõnes mõttes seetõttu teise taseme inimesega. Teisest tasemest eristab teda aga staaž ja referentsid; siia jõudmiseks on vaja läbida pikk tee ning paratamult on saapad praeguseks üksjagu tolmused. Selle taseme inimesed on tavaliselt töödega nii üle koormatud, et järgmine tase võibki jääda saavutamata. Pole hullu, kõik ei saa ju kuldmedaliga koju minna, kellelegi peavad jääma ka hõbe ja pronks. Ja keegi peab töö ka ära tegema.

5. Meister.
Inimene, kes valdab teemat läbi ja lõhki. Siia jõudmiseks on vaja väga palju aega, pealehakkamist ning sügavat isikliku huvi valdkonna vastu. Viienda tasemeni jõuavad vaid mõned üksikud ja tegemist on inimesega, kes suudab ilma uurimata/konsulteerimata vastata pea kõikidele küsimustele. Selle taseme inimesed on paratamatult ka väga kallid, sest nad on tihtipeale mitu korda effektiivsemad kui ütleme 4. taseme eksperdid.

 

Post a comment