Kui inimesel või organisatsioonil on kodulehekülg siis varem või hiljem jõuab ta sellise järelduseni, et ilgelt tahaks tegeleda ainult sisuga, mitte disaini, programmeerimise, HTML-i ja pagan teab millega. Ja tahaks, et kõik lingid töötaksid. Tore oleks ka see, et saaks mingeid katalooge ja uudiseid üles riputada. Ja-ja-ja eriti hea oleks kui saaks kuidagi otsida kah lehekülje pealt.
Tere tulemast nende inimeste hulka, kellel on tekkinud vajadus sisuhaldustarkvara, ehk CMS (Content Management System)-i järele. ENamus tegelasi kellel on oidu ja raha võtavad nüüd tengelpunga puuga selga ja marsimad mõnda firmasse, mis sellega tegeleb (Eestis on neid ikka lademes). Nende elu on lihtne — tavaliselt tehakse neile seal kõik ette taha ära ja hoitakse veel pärast veel jupp aega kätki, et kalli klient ennast kogemata millegi vastu ei vigastaks.
Kuid on ka teistsuguseid inimesi — on neid kelle tengelpungas vilistab tuul või kes on tehnilise taibuga ja kellel on liiga palju aega või kes on lihtsalt nii sitaks ihne, et pigem laseb koidel kroonid põske pista kui need kellelegi laiali jagab. Nende jaoks on olemas avatud lähtekoodiga vabavaralised paketid, eeldusel, et inimese tehniline taip sellest asjat üle käib. Järgnev jutt on mõeldud nende teistsuguste inimeste jaoks.
Esimeseks küsimuseks tekib kohe loomulikult küsimus, millist tarkvara kasutada. Ette tõtates ütlen ma kohe otse ära, et minu käest teil mingi hõbekuuli kõikide oma murede vastu oodata ei maksa. Kõik sõltub mure, võimaluste, oskuste ja aja olemusest. Kuid ma saan anda paar ideed, mis aitavab seda probleemi palju lihtsamalt lahendada.
Paar esimest vihjet tuleb kohe Seth Gottliebi käest: kas asjal on olemas koduleht ja kui seal on foorum, siis kas seal käib elav keskustelu. Kui ei, siis on karta, et tegu on hääbuva projektiga. Võimaluse korral maksab hoida silm peal CVS-is asuval koodibaasil — kui parandusi tuleb sisse massiliselt, viitab see sellele, et projekt on täies elujõus ning tulevik on helge. Kui parandusi tuleb kord või paar kuus, siis karta on, et elulooma siit ei tule. Pidage meeles, et ühe süsteemi pealt teise peale minek on paras pain in ass ja elu on palju lihtsam, kui asi esimese korraga õieti valitud saab.
Tugevatel ja elujõulistel projektidel eksisteerib kindlasti adekvaatne dokumentatsioon ning “teekaart”. See näitab, et liikmed võtavad asja tõsiselt ning neil on arvestatavad ja eelkõige realiseeritavad plaanid.
Kindlasti katsuge leida tarkvara demo, sest kes see põrsast ikka kotis ostab. Vaadake, kas tal on kindlasti olemas vajalik funktsionaalsus. Vaadake seda ENNE, mitte ärge hakake pärast midagi otsa putitama. Igaks juhuk uurige järgi, millega ja kui kergelt on võimalik seda asja integreerida.
Selleks, et kogu seda ettevõtmist hõlbustada külastage seda lehte. Asjast huvitatutele on see tõeline aare. See sait ei räägi mitte ainult tasuta CMS-dest, vaid ka tasuta blogidest, e-kommertsi- ja grupitöövahenditest, pildialbumitest, õpingutarkvadest, wikidest ja paljust muust, mis ühel või teisel tasemel flirdivad CMS-dega. Sealt on võimalik leida asjakohaseid artikleid, demosi ja võrdluseid.
Mis, te ikka vahite veel siin? Vutt-vutt siia kaema!
Uuendus (26.01.2006):
Kaege perra ka see whitepaper.
Kui sa pole progeja ja vähegi raha on, siis tasuks kasutada kellegi abi. Vastasel juhul asendub html lihtsalt php mudimisega ja kasu ei mingit. proovige leida endale hea partner ja kogu tech värk endast võimalikult kaugel hoida.
Kui äripäeva seminaril sellel teemal rääkisin, siis oli mu peamiseks poindiks see, et ära vali tehnoloogiat *vali partnerit*.
Kui on kindel tahtmine open sourcei kasutada rääkige http://www.active.ee tüüpidega (TYPO3). Nende hinnad algava kuskilt alla 10 kilo. kui pappi rohkem, siis on ka valikuid rohkem. Ise olen kasutanud Saurust.
Äripäeva ürituse lühikese ülevaate saab siit http://www.sevenline.ee/blog/?itemid=85
Kui sa tähele panid, siis sellest ma ka kirjutasin … ja lisasin, et see jutt on pigem mõeldud nendele, kes on tech taustaga, kellel on aega ja viitsimist. Vajalikud on kõik kolm komponenti.
Muide vali partnerit jooksis läbi ka minu jutus — see õpetus, et ära vali toodet, mida keegi eriti enam ei arenda, mille buge ei parandata ja uuendusi ei tehta. Freeloaderi jaoks on valitud pakett tema “Partner”. Pärast seda vahetada on pain in ass.
Ma olen nimelt korra oma blogitarkvara vahetanud bblogi pealt serendipity peale. Üsna painful oli.